Vyberte si z následujících témat, která vás zajímají.
V následujících 10 letech. První výzvy pro předkládání žádostí o podporu z Modernizačního fondu budou vypsány v prvním čtvrtletí roku 2021.
Celková částka, která je dostupná pro Českou republiku při současných cenách emisních povolenek, je přibližně 150 miliard korun, což představuje 15,6 % celkových prostředků Modernizačního fondu.
Modernizační fond čerpá prostředky zejména z monetizace 2 % celkového počtu emisních povolenek v systému EU ETS na období 2021–2030, dále z výnosů z povolenek podle čl. 10c odst. 4 (tzv. derogační povolenky) a 50 % výnosů z povolenek podle čl. 10 odst. 2 písm. b) směrnice 2003/87/ES (tzv. solidární povolenky). Prostředky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí ČR.
Modernizační fond bude poskytovat podporu zejména pro projekty přispívající k výstavbě nových OZE, dekarbonizaci teplárenství, zvyšování energetické účinnosti a dekarbonizaci průmyslu, dekarbonizaci a modernizaci dopravy, energetickým úsporám v budovách a veřejnému osvětlení a rozvoji komunitní energetiky.
Ano, tzv. předregistrace v nyní otevřených výzvách je povinná pro projekty podávané v roce 2021. V druhé polovině roku 2021 budou pravděpodobně vypsány další předregistrační výzvy pro následující roky. Pro rok 2022 doporučujeme registraci už v současné výzvě – projekty je zde možné v předstihu registrovat i na pozdější roky.
Ano, vyplněný údaj bude pokládán za nezávazný odhad.
Žadatel v odpovědi na registraci svého záměru obdrží potvrzení o jejím přijetí. V případě závažných chyb ve vyplněném formuláři na ně bude žadatel upozorněn a bude vyzván k opravě.
Žadatel bude moci změny v registrovaných záměrech provést prostřednictvím následných předregistračních výzev, popř. na výzvu SFŽP ČR. Z předregistrací nebudou záměry vyřazovány.
Údaje bude možné upravovat/upřesňovat. Pokud se bude v uváděných parametrech projekt a původní záměr lišit, nebude to důvodem pro znevýhodnění či penalizaci projektu.
Vlastní výzvy pro předkládání žádostí o podporu pro první tři programy se předpokládají v prvním čtvrtletí roku 2021, později bude uveřejněn i harmonogram pro všechny programy na následující roky.
Způsobilé náklady vznikají až po vyhlášení výzvy pro předkládání závazných žádostí o podporu.
Pravidla zadávání veřejných zakázek pro projekty financované z Modernizační fondu se teprve vytváří a mohou být upraveny dle očekávaných metodických pokynů EIB (začátkem roku 2021). Nicméně orientačně je možné se řídit pokyny, které v současnosti platí pro Operační program Životní prostředí.
Vyplněný formulář projektového záměru lze zaslat elektronicky na emailovou adresu epodatelna@sfzp.cz s předmětem „Projektový záměr do programu HEAT/RES+/ENERG ETS“, a sice do 1. února 2021 do 12:00 hod. Další podrobnosti k uvedeným programům naleznete na https://www.sfzp.cz/dotace-a-pujcky/modernizacni-fond/vyzvy/.
Rozpracované materiály/podklady je možné přímo konzultovat, ovšem lépe bude, když pošlete nejdříve e-mailem alespoň základní popis projektu a zmíníte potřebu konzultace, abychom Vám mohli zaslat kontakt na osobu, která se v dané problematice orientuje a mohla by s Vámi efektivně daný záměr diskutovat.
V případě předregistrací a podávání projektových záměrů není elektronický podpis vyžadován. Stačí vyplněný formulář vytisknout, podepsat (nevyžadujeme ověřený podpis) a naskenovaný poslat jako přílohu emailem do podatelny.
Úsporu emisí CO2 (viz též kapitola 7.1 návrhu základních podmínek připravovaného programu: Modernizace soustav zásobování tepelnou energií (HEAT)) žadatel dokládá v indikátoru „Snížení emisí CO2 v tunách C02 za rok“ v souvislosti s realizací projektu, tj. celkových emisí uspořených realizací projektu.
Ano, tepelná čerpadla jsou v programu HEAT podporována, ale také jen jako náhrada stávajícího zdroje. Může se tedy vystavět několik tepelných čerpadel, která nahradí např. výtopnu na uhlí; nemusí nutně stát na stejném místě jako původní zdroj, původní zdroj však musí být odpojen.
Obec je oprávněným žadatelem v programu HEAT. Podmínkou je vlastnictví či provozování zdroje tepla (držení licence na výrobu či rozvod tepelné energie). Zároveň musí jít v případě výstavby nového zdroje o náhradu zdroje stávajícího spalujícího emisně intenzivní palivo.
Ano, ale pouze za předpokladu, že změna paliva bude na biomasu či půjde o energetické využití odpadu a zároveň bude v programu vyčerpána alokace určená k odklonu od využívání uhlí v teplárenství.
Ano, ale pouze za předpokladu, že se žadatel zaváže, že nejpozději do roku 2030 započne realizaci náhrady uhelného zdroje.
Ano, o podporu na FVE do instalovaného výkonu 1 MW a na ostatní nepalivové OZE bez ohledu na instalovaný výkon mohou žádat i SPV. U větších instalací FVE dle podmínek stanovených programem a následnou výzvou.
Uváděná podpora dle GBER je maximální přípustná. U FVE nad 1 MW bude požadovaná míra podpory (vždy však nižší nebo rovna maximální přípustné) předmětem výběru a hodnocení (formou soutěže) předložených žádostí o podporu, u ostatních druhů OZE a FVE pod 1 MW bude určena podpora formou jednotkových cen na základě ekonomického modelu tak, aby zajistila v případě řádného hospodaření provozovateli rozumnou návratnost investice. Jednotkové ceny pro jednotlivé technologické skupiny budou zveřejněny v prvním čtvrtletí roku 2021.
Výše podpory bude stanovena na základě jednotkových cen. Dotace bude poskytnuta všem projektům, které splní podmínky přijatelnosti. V případě vyčerpání alokace v určitém roce může být u projektů, které splní požadované podmínky výzvy a na které nezbyla alokace prostředků, rozhodnuto o tvorbě „zásobníku“ pro případné pozdější čerpání.
Pro rok 2021 zatím nikoliv. Po ukončení financování z OP TAK budou do programu zařazeny i ostatní nepalivové OZE.
Střešní instalace FVE veřejnými subjekty (obce, školy, energetické komunity atd.) o výkonu v rozmezí 100 kW až 1 MW budou financovány z Modernizačního fondu. Možnost financování střešních instalací FVE o výkonu 1 – 5 MW, např. na velkých halách, které nemají dostatečnou vlastní spotřebu, není definitivně uzavřena a vypsání příslušné výzvy bude zvažováno s ohledem na předpokládanou absorpční kapacitu připravovaných projektů. Po vyčerpání alokace OP TAK přejdou pod financování z Modernizačního fondu všechny střešní instalace vč. podniků. Podmínky mohou být nicméně ještě upřesněny na základě výstupů z předregistračních výzev.
Ne, v kapitole 1 návrhu základních podmínek je v pozn. 1 uvedeno, že licence je nezbytné předložit nejpozději při dokončení realizace projektu.
Vyřízení licence by nemělo trvat déle než měsíc a nemělo by představovat zásadní administrativní překážku. Podrobnosti uvádí ERÚ zde https://www.eru.cz/udeleni-licence.
Povinný poměr vyrobené elektřiny k vlastní spotřebě a dodané do sítě stanoven není. Lze z hlediska pravidel programu nastavit podle potřeby. V případě dodávání do sítě musí elektrárna splňovat místně příslušné podmínky provozovatele distribuční či přenosové soustavy.
Ano, prodej vyrobené energie jiným subjektům je možný.
U projektů na podporu FVE se s provozní podporou nepočítá. Obecně je souběh možný, provozní podpora investiční podporu zohledňuje.
Zemědělští podnikatelé spadají obecně do kategorie podnikatelů, nejsou tedy z podpory vyloučeni. V konkrétních výzvách bude případně specifikováno v souvislosti s podporou z OP TAK a OP ŽP.
V prvních letech realizace Modernizačního fondu budou MVE a VTE podporovány z OP TAK. Následně přejdou pod Modernizační fond. Registrace zatím není potřeba.
Ano, za předpokladu, že žadatel není výrobce elektřiny dle čl. 10c směrnice 2003/87/ES. V opačném případě by daný subjekt musel žádat v programu RES+.
Program č. 3 ENERG ETS je určen pouze pro subjekty zahrnuté v EU ETS, které naopak v OP PIK / OP TAK čerpat nemohou. Program č. 4 ENERG bude v Modernizačním fondu otevřen až po vyčerpání alokace OP TAK. Míra podpory, resp. obecně pravidla poskytování podpory z těchto programů se slaďovat budou.
GBER – generální bloková výjimka umožňuje podpory širokého spektra přesně definovaných projektů v gesci členského státu. Znamená to, že pokud jsou splněny všechny obecné a specifické podmínky předpisu a jeho jednotlivých článků, není třeba o podporách jednat s Evropskou komisí. Členský stát nese odpovědnost za správnost. Pro Modernizační fond jsou relevantní články zahrnuté v oddílu „podpora na ochranu životního prostředí“. Od podmínek GBER se nelze odchýlit. Jsou přesně definovány způsobilé výdaje i intenzita podpory.
Podpora de minimis je omezena horní hranicí 200 000 eur na „jeden podnik“ za tři účetní období (nikoli jedno IČO, ale skupina propojených podniků dle specifické definice). Jiné podmínky např. ve vztahu ke způsobilým výdajům nebo intenzitě podpory nejsou stanoveny, ty se řídí programem, v jehož rámci je podpora poskytována.
Aktuálně probíhají konzultace s Evropskou komisí a MPO na dané téma. Alternativní investici bude podle stávajících informací z Evropské komise nutné odečítat vždy, když se nebude jednat o malé zařízení. Přesnější informace o charakteru alternativní investice a hranici pro její využití bude součástí výzvy nebo příslušného programového prováděcího dokumentu.
Alternativní investici bude dle dosavadních jednání s Evropskou komisí nutné odečítat vždy, když se nebude jednat o malé zařízení. Malé zařízení se posuzuje individuálně – jde o zařízení tak malé, že alternativní investice je pro dané podmínky technicky nerealizovatelná. Přesnější informace o charakteru alternativní investice a hranici pro její využití bude součástí výzvy nebo příslušného programového prováděcího dokumentu.
Hranice pro malé zařízení je dána obecně textem článku 41 (alternativní investice je technicky nerealizovatelná, tak malé elektrárny neexistují). Přesnější informace o charakteru alternativní investice a hranici pro její využití bude součástí výzvy nebo příslušného programového prováděcího dokumentu.
Definice malých a středních podniků je postavena tak, že obce a města ji nesplňují, proto jsou z hlediska veřejné podpory velkým podnikem.
Nenašli jste odpověď na svůj dotaz? Kontaktujte nás na e-mailové adrese modernizacni.fond@sfzp.cz